Ideeën en inspiratie van opslagexperts om uw leefruimte te verbeteren

Kosten besparen in je eerste jaar als ondernemer

Kosten besparen in je eerste jaar als ondernemer

Dus je hebt eindelijk de sprong gewaagd en besloten om je eigen bedrijf te beginnen … Gefeliciteerd!

Een eigen bedrijf opzetten is veel werk. Je to-dolijst is eindeloos, en soms is het moeilijk om te bepalen waar je prioriteiten liggen.

Nu je zoveel moet plannen en aanschaffen, is het belangrijk om heel georganiseerd te werk te gaan en goed op je financiën te letten – vooral in de eerste paar maanden.
Richt je dus op de belangrijke dingen en laat je niet afleiden door triviale zaken.

Lees ook onze vijf tips, die helpen je om kosten te besparen in je eerste jaar.

1. Kantoorperikelen

Hoe verleidelijk het ook is, een kantoor in het centrum van Amsterdam of Utrecht is echt niet nodig. Kantoorruimte in de grote steden is veel te duur en te gewild.

Bespaar je bedrijf veel geld en richt een thuiskantoor in.
Op termijn kun je altijd nog kiezen voor een kantoor buiten de deur, maar tot die tijd kun je al die belangrijke telefoontjes lekker in je pyjama afhandelen!

Office politics

Bron afbeelding: Lili in Wonderland

Heb je niet genoeg ruimte om thuis te werken? Denk dan eens na over het huren van een opslagruimte bij Shurgard. Daar kun je grote meubels opslaan om ruimte te maken voor je nieuwe kantoor, of je stalt er je administratie en voorraad.

Er zijn 61 vestigingen in Nederland, dus altijd wel eentje in je buurt.

2. Vraag je vrienden om hulp

Ken je iemand die een kantoorruimte aanbiedt? Heb je een vriend die handig is met websites? Houd je kosten laag door je vrienden in te schakelen, die willen je vast graag helpen.

Zijn ze goed in sociale media, marketing, webdesign of wat je maar nodig hebt, maak daar dan gebruik van. Kunnen ze je niet helpen, dan is er misschien iemand in hun netwerk die dat wel kan.

Friends

Bron afbeelding: Playbuzz

3. Alleen het beste is goed genoeg

“Maar het is voor mijn bedrijf”, hoor je vaak, “mijn medewerkers verdienen het beste”. Vast wel, maar kun je het betalen om voor het hele team splinternieuwe MacBooks te kopen? Waarschijnlijk niet.

Investeer in technologie die essentieel is voor je bedrijf, zoals e-mailservers en oplossingen om je cashflow in de gaten te houden of veilig bestanden te delen.

Kijk naar goedkopere opties voor je team. Oudere modellen of refurbished laptops kosten vaak maar een fractie van de nieuwprijs en doen het prima tot je financieel wat steviger staat.

macbook

Bron afbeelding: Etsystatic

4. Onderhandelen, altijd onderhandelen

Niets in het leven heeft een vaste prijs. Je kunt je bedrijf veel geld besparen door consistent met leveranciers te onderhandelen over producten of diensten.

Je zult merken dat ze vaak bereid zijn om korting te geven op hun producten en diensten, vooral als ze het gevoel hebben dat je wel eens een trouwe klant zou kunnen worden.

skills

Bron afbeeldingen: PBS

5. Overdadige lunches

Genieten van Mad Men-achtige lunches in chique restaurants, waar de champagne rijkelijk vloeit en de oesters maar blijven komen?

Helaas … Tenzij je gereïncarneerd bent als Don Draper is dit slechts een droom en is het tijd om wakker te worden.

lunch

Bron afbeelding: Thrillist

Het is ontluisterend tot welk bedrag die paar tientjes per lunch in een jaar oplopen. Bepaal wat je per dag mag uitgeven en kies voor een daghap of neem zelf je lunch mee. Je portemonnee en geweten zullen je dankbaar zijn.

Heb jij tips uit jouw eerste jaar als start-up? Of een businessidee dat je graag wilt uitwerken? Deel je verhaal hieronder!

Reageer

Reacties worden nagekeken en verschijnen pas na goedkeuring van de blogger.